Kommande provningar

10/5 Tastemaster, Fraudsien







Är någon sugen att komma som gästprovare så anmäl gärna er intresse på "konässören"































fredag 21 januari 2011

Samples & Avslöjanden

Ok! Tack igen Fraude för en trevlig överraskning i brevlådan. Denna gången var det fyra trevliga samples. Jag kommer till att börja med att bedöma dem här i kväll och i slutet av inlägget kommer ett avslöjande inför vår nästa provning.

Glen Elgin 12 år Speyside

Färg: Gyllenbrun

Arom: En påträngande lukt av salmiak, mycket intressant.

Smak: Även smaken innehåller en hel del salmiak. Lite svårgreppad men även smaken är mycket sälta.

Betyg: en femma klart godkänd men den behöver en chans till för att övertyga riktigt.

Redbreast 12 år Irland.

Färg: Ljusbrun

Arom: Påminner en dl om Cragganmore D.v.s. mycket inslag av russin.

Smak: Distinkt, något för spritig för min smak men klarar sig undan med en fyra. Irländarna kan MYCKET bättre.

Benrinnes 14 år, Speyside:

Färg: Mörk bärnsten

Arom: Stark limlukt med inslag av trä.

Smak: Träig (bra tycker jag)En kraftig whisky med lite spritig eftersmak. Med en så pass kraftig whisky så hade jag väntat mig mer smak i eftersmaken, detta drar därför ner betyget till en femma.

Glenrothes Robur reserve, Speyside

Färg: Bärnsten

Arom: Mycket behaglig med inslag av både sötma och frukt, lovar mycket till skillnad från vad Glenrothes brukar göra.

Smak: Första intrycket nääe detta var inget vidare. Eftersmaken lyfter den dock till acceptabel nivå men dock inte högre än en femma. Detta är ändå den bästa Glenrothes jag har smakat än så länge.

Då så kommer lite avslöjande inför vår nästa provning. Ja jävlar vad du har längtat Fraude ;-)

Jag kommer att avslöja två sorter i dag men jag kommer också att redogöra för vad var och en flaska har kostat.

Som jag har nämnt innan så blir det en prestigefylld provning. En av anledningarna till detta är att vi kommer Bl.a. att avnjuta.

Tullamore Dew Single Malt 10 år. Denna tror jag själv att kan bli en rejäl överraskning för många av oss.

Om vi övergår till en skotte i startfältet så blir det en butelj från ett destilleri som jag aldrig har smakat en dålig whisky i från så jag har höga förväntningar på även denna.

BenRiach 20 år

Tjoo där har ni fått lite info. som vissa ar suktat efter. Nu har ni ju prislistan också!!!!

Butelj1: 949 SEK

Butelj2: 639 SEK

Butelj3: 469 SEK

Butelj4: 399 SEK

Butelj5: 739 SEK

Summa: 3195 SEK

Slainte fellows vi synes den 5/2 kl 1800 hos Hjalmarsson residens.

Inga kommentarer: